İLAD Yapay Zeka ve İletişim Eğitimi Üzerine Tarama Toplantısı

İLAD İletişim Araştırmaları Derneği, akreditasyon çalışmalarında yaralarlanmak üzere ‘Yapay Zekanın İletişim Eğitimi ve Medya Üretimindeki Rolü’ konulu tarama toplantısı gerçekleştirdi.  İLAD VE İLEDAK yöneticileri, akademisyenler, sektör temsilcilerinin katılımı ile düzenlenen toplantı 18 Ocak 2025  cumartesi günü TİAK Ofisinde gerçekleşti. İletişim ve medya alanında eğitim, üretim süreçleri, etik ve akreditasyon konularında önemli başlıkların masaya yatırıldığı etkinlik, sektör ve akademi arasında yapay zeka kullanımı ve eğitimi konusunda işbirliğini hedefliyordu.

İLAD Başkanı Prof. Dr. Aysel Aziz’in açılış konuşmasıyla başlayan toplantıda, İLAD’ın kuruluş misyonu ve iletişim eğitiminin kalitesini artırmaya yönelik çalışmaları vurgulandı.

Aziz, “Yapay zeka, eğitime entegrasyonu ve akreditasyon kriterleri açısından artık kaçınılmaz bir konu haline geldi” diyerek, sektör-akademi iş birliğinin önemine dikkat çekti.

Etkinliğin bir diğer konuşmacısı, İstanbul Bilgi Üniversitesi’nden Prof. Dr. Halil Nalcaoğlu, dijitalleşen dünyada bilginin anlamını kaybetme riski ile karşı karşıya olunduğunu belirtti. "Enformasyonun hızla tüketildiği bu çağda, yapay zekanın sağladığı verimlilikten yararlanırken, eleştirel düşünceyi ve özgünlüğü teşvik etmeliyiz” dedi.

İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa’dan Prof. Dr. Selçuk Hünerli ise öğretim üyelerinin yapay zeka araçlarını kullanma becerilerini geliştirmesi gerektiğine dikkat çekti. Hünerli, eğitimde yapay zekanın özel gereksinimi olan öğrencilere sağladığı avantajları örneklerle anlatarak, “Yapay zeka, eğitimi kişiselleştirme ve öğrencilerin özgüvenini artırma açısından büyük fırsatlar sunuyor” dedi.

TİAK Televizyon İzleme Araştırmaları yöneticisi Dursun Güleryüz ve İLEDAK üyesi Ogün Doğan Akyol, Türkiye’de yapay zeka derslerinin iletişim fakültelerinde sınırlı kaldığını ve bu alanda daha fazla çalışma yapılması gerektiğini ifade ettiler. Üniversitelerdeki ders içeriklerinin güncellenmesi gerektiğini vurgulayan Güleryüz, “Yapay zeka, mühendislik fakültelerinde daha yaygınken, iletişim fakültelerinde hala yeterince yer bulamıyor” dedi.

TRT’den Mehmet Çağrı Yakar, kamu yayıncılığı sorumluluğuyla yapay zekanın temkinli bir şekilde kullanıldığını belirtti. Yakar, “Haber süreçlerinde yapay zekayı verimliliği artırmak için kullanıyoruz, ancak içeriklerin doğruluğunu ve etik boyutlarını daima insan kontrolüne bırakıyoruz” dedi.

Demirören Medya Grubu'ndan Nuri Topçugil de yapay zekanın medya alanındaki kullanımı ile ilgil bilgi verdi.. Topçugil, Google ile ortak yürütülen projelerde ve editörlerle yapılan anketlerde elde ettikleri sonuçları paylaşarak, yapay zekanın içerik üretimindeki rolünü ve sektörde yarattığı değişimi değerlendirdi. Topçugil, "Yapay zekanın halüsinasyon denilen yanıltıcı bilgi üretme sorunuyla karşılaştık, ancak bunun yanı sıra SEO kriterleri ve içerik önerileri konusunda önemli kazanımlar elde ettik” dedi.

Reklam video yönetmeni Damla Demircioğlu Ünlü ise sinema alanında yapay zekanın kullanımını anlattı. Demircioğlu, yapay zekanın film üretim süreçlerinin her aşamasında aktif olarak kullanıldığını ve bunun yaratıcı süreçleri hızlandıran önemli bir araç olduğunu belirtti. "Yapay zeka, fikir geliştirme, görselleştirme ve post-prodüksiyon aşamalarında büyük kolaylık sağlıyor" diyerek, sektörün evrilen meslekler ve teknolojiye adaptasyon sürecine de değindi.

Tarama toplantısı, iletişim fakültelerinde yapay zeka okuryazarlığının artırılması ve sektörel iş birliklerinin güçlendirilmesi gerektiği konusunda fikir birliğiyle sona erdi. İLAD, gelecekte bu tür toplantıları genişletilmiş katılımla düzenleyerek yapay zekanın iletişim eğitimindeki etkisini daha kapsamlı bir şekilde incelemeyi hedefliyor.





İLAD İletişim Araştırmaları Derneği, iletişim programlarının akreditasyonu konusunda Yükseköğretim Kalite Kurulunun verdiği Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi sahibi ulusal bir kalite güvence kuruluşudur.